Vi bor på landet...

...och där finns det mycket djur! Mest är det småkryp som läbbiga spindlar och flygmyror men även en och annan kanin och så grannens hund, Stella, så klart. Men idag fick jag syn på något annat. Jag var på väg ut till garaget och såg att det satt något på dörren.

Vid närmare titt insåg jag att det var den största gräshoppa jag någonsin har sett! Jag var ju tvungen att ta en närbild också. Den är ca 5 cm lång!

Han var hur snäll och fredlig som helst men det var lite jobbigt att öppna och stänga dörren eftersom han satt precis på kanten. Råkade klämma ena tån (om nu gräshoppor har tår?) när jag stängde dörren men jag såg det direkt och öppnade igen så han kunde komma loss. Nästa gång jag kollade ut så var han borta, han tyckte nog inte det var något roligt ställe att vara på.

Tänk vad mycket konstiga kryp det finns!

En annan intressant sak med platsen där vi bor är att det ofta är dimmigt på morgonen. En morgon när jag hade hämtat tidningen så var vår utsikt försvunnen i dimma:

Ungefär 20 minuter senare såg det ut såhär:

Det är så häftigt när dimman lättar underifrån men ligger som ett lock ett bit upp. Sånt fick vi sällan se i stan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0